Tuesday 4 May 2010

Function modeller

Valcu Horatiu Cosmin
*asbolvent al Facultatii de urbanism, Bucuresti
**proiect notat cu 9

Poate sa devina un soft care sa ajute in a gasi functiunea potrivita, setul de functiuni optim dintr-o multitudine de modele posibile.


Cum se va comporta arealul urban sub influenta
progresului tehnologic ? Ce set de functiuni va fi in stare sa ofere solutii unei necesitați multifuncționale a societatii?


Proiectul isi propunere un studiu experimental al unei noi metode de obtinere a unui set de functiuni optime pentru un areal ”liber de constructii”, o metoda bazata pe un algoritm care utilizeaza o baza de date (contine caracteristici specifice elementelor organismului urban) pe care o relationeaza cu parametrii introdusi in urma analizei functionale a arealului urban care inglobeaza situl studiat.
Studiul incepe cu o cunoastere a competentelor sitului si continua cu analiza functionala a arealului care include situl studiat(analiza functionala furnizeaza parametrii cu care va lucra algortimul).
Este aplicat algoritmul care va relationa parametrii cu baza de date identificand elementele functionale prezente si obtinând un suport (elementele functionale existente) care mai tarziu va parcurge o serie de 5 etape. Sucesiunea de procese se finalizeaza cu furnizarea unui rezultat care va fi analizat si va sta la baza elaborarii zonificarii functionale peste care mai tarziu se va construi propunerea.
Studiul facut a genereat un rezultat care incurajaza integrarea acestui algoritm intr-un limbaj informatic care sustinut de o interfata grafica sa devina un soft, un instrument care sa ajute in procesul analitic de obtinere a unui bloc multifunctional pentru un areal ”liber de constructii.”
Demersul pentru dezvoltarea acestui soft implica o evolutie etapizata a dezvoltarii bazei de date si a implementarii algoritmului intr-un limbaj informatic care va avea un drept prim rezultat un demo version finalizat la 20.03.2010.


Algoritm

Acestui obiectiv ii raspunde Function modeller, soft care permite o “libertate decizionala” care se incadreaza in niste parametrii definiti anterior, oferind o imagine spatiala a produsului.
Function modeller functionează prin implementarea unui algoritm teoretic intr-un limbaj de programare care
sa prelucreze informatii introduse de user relationandu-le si oferind o imagine virtuala a unui model multifunctional care sa raspunda unor cerinte specifice.


Algoritm _vs _Site


Site-ul ales pentru a experimenta algoritmul este pozitionat in sud-estul Romaniei,in intravilanul mun. Constanta,prezentand o serie de competente distinctive:


- pozitia sitului in apropierea aeroportului international M.Kogalniceanu



- pozitia sitului in proximitatea drumului european E60


- poziția in proximitatea lacului Siutghiol


- apartenența la zona metropolitană Constanța




- poziția sitului in proximitatea a celor mai importante porturi comerciale si turistice ale Romaniei

Suprapunerea acestor competențe dă posibilitatea sitului sa primeasca activitați baza pe un număr ridicat de utilizatori: comert (servicii,alimentatie,publica),cultura(muzee,teatru,opera,expo),loisir,turistic,agrement.

If not - Daca nu va avea loc o interventie care sa puna in valoare potențialul sitului, acesta se va dezvolta conform trendului actual devenind o zona rezidențiala lipsita de valori arhitecturale si urbanistice.




Aplicarea algoritmului

Baza de date - Algoritmul lucreaza cu informatii legate de elementele organismului urban : locuire,comert,elemente instructive s.a.m.d.. Pentru a putea relationa aceste elemente este necesara o bază de date care sa asigure un suport actiunilor pe care le face algoritmul.Aceasta este creata inainte de a incepe analiza asupra terenului si contine caracteristici ale elementelor organismului urban legate de raze de acțiune, relații cantitative si calitative, suprafete.


1-a etapa - Identificarea Elementelor Prima etapa a algoritmului esta aceea de a introduce variabilele obtinute in urma analizei functionale, care suprapuse peste planurile cadastrale si ridicarile topografice obtinute de la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara vor da posibilitatea algoritmului sa identifice elementele zonei studiate(care alcatuiesc textura urbana). Identificarea se va face pe baza corelarii variabilelor cu informațiile din baza de date.
Scop Indentificarea elementului dominant al texturii urbane, element in jurul caruia mai tarziu vor gravita functiunile propuse.Elementul dominant obtinut este cel rezidential: locuirea.

2-a etapa - Scara de crestere in aceasta etapa este relationata dominanta texturii urbane identificata (elementul rezidential: locuirea) cu informatiile din baza de date punandu-se in evidenta acele elemente care stabilesc cele ma intense relatii din punct de vedere cantitativ si calitativ cu dominanta texturii in cazul de fata locuirea. Scopul este aceala de a identifica elementele cu nivelul de compatibiliate cel mai ridicat în raport cu elementul rezidențial (elementul dominant).
Elemente identificate:comerciale, instructivformative, culturale, recreative, securitate,
sanitare, infrastructura, cadru natural.
Scop - Aceasta etapa are un rol foarte important in a filtra si dezvolta informatiile si rezultatul obtinut in urma aplicarii matricei de crestere.


3-a etapă - Matricea de crestere in aceasta etapa sunt introduse toate elementele identificate in zona studiata.Intre elemente se vor stabili mai multe tipuri de relații: de atractie,atractie reciproca si respingere. In urma relaționarii elementelor se vor obtine blocuri multifuntionale constituite din elemente care inregistreaza numai relatii de atractie reciporca.
Scop - Se va obtine astfel un bloc de functiuni care este alcatuit din urmatoarele elemente: mijloace de recreere,alimentație publica, învatamant obligatoriu, comerț, servicii culturale raportate la infrastructură. Blocul de functiuni va fi confruntat cu rezultatul scarii de crestere,identificandu-se astfel lipsa elementului rezidential care va fi adaugat ulterior.



4-a etapa - Analiza comparativ statistica Elementele blocului multifunctional furnizat de matrice sunt relationate cu elementele din baza de date in functie de 6 criterii:1 capacitate procesuala
2 nivel de interesare
3 varsta utilizatorilor
4 raza de acțiune
5 gradul de utilizare al spatiilor
6 numarul de utilizatori polarizați
Pe baza acestor relationari se vor obtine elementele care intrunesc cele mai mari valori pe criteriile de relationare. In functie de aceste valori se poate obtine configuratia dorita. In cazul de fata a fost ales un scenariu bazat pe o raza de actiune mare si un nivel de interesare ridicat, obtinandu-se setul de functiuni finale (modelul multi functional final): un set de functiuni bazat pe elemente culturale,recreative de grup si rezidentiale toate find sustinute de elemente comerciale,servicii de recreere fara program si elemente instructiv formative.



5-a etapă - Scara de ordonarea relatiilor. Elementele setului de functiuni obtinut sunt introduse intr-o scara de ordonare a relatiilor suprapunandu-se peste 5 niveluri de textura urbana.Clasificarea tipurilor de textura se face in functie de complexitatea relatiilor pe care le dezvolta fiecare textura. Scopul este acela de a determina configuratia actuala de textura urbana si de a suprapune peste aceasta elementele setului de functiuni obtinut.Suprapunerea va genera o stare de functionalitate si un numar de relatii care sa dicteze dispunerea pe plan a elementelor introduse in scara de ordonare.


6-a etapă - Dispunerea elementelor pe plan in functie de relatiile obtinute la etapa precedenta,si de informatiile din baza de date legate de raze de actiune,relatii cantitative si calitative,suprafete, algoritmul va aranja pe plan elementele setului de functiuni rezultat din analiza comparativ statistica.






Finalitate
- Solutia obținuta este analizata si optimizata, pe baza ei construidu-se zonificarea functionala si regulamentul de urbanism aplicat sitului





Sustinuta de o strategie de dezvoltare bazată pe trei etape(preoperationala,operationala si postoperationala), zonificarea va fi pusa in opera obținandu-se


un areal care care graviteaza in jurul unui ansamblu cultural, sutinut de un culoar care directioneaza catre lac. Culoarul gazduieste o zona de loisir si este flancat de fronturile zonei culturale si fronturile zonei mixte locuire – comert.
Arealul obtinut relationeaza spatial-configurativ cat si functional cu testul existent :
-In zona de nord arealul prezinta o zona rezidențiala care intra in compatibilitate cu tesutul rezidential existent controland tendinta de dezvoltare haotica a acestuia.
-Zona din proximitatea drumului european E60 primeste functiuni comerciale pentru a raspunde cat mai bine necesitatilor care se dezvolta in apropierea drumului european
-Zona din proximtiatea lacului Siutghiol este amenjata si primeste functiuni care sa puna in valoare potentialul existent.



Efecte:

Pe baza rezultatului oferit de algoritm (instrument de obținere a setului de funcțiuni optime) se construiește și se implementează un bloc multifuncțional care influentează diferite paliere:

Palier Cultural
- Dobandirea unui spatiu cultural destinat artei contemporane care să poata raspunda necesitatilor zonei de sud est a Romaniei.
Efect - Obtinerea unui generator de activități și evenimente culturale care să ofere o nouă vocație zonei
Palier Recreativ - Punerea in valoare a potentialului peisagistic printr-o interventie care respecta relieful cadrului natural.Efect obtinerea unui spatiu cu valente importante in ceea ce priveste perceptia peisajului peste care se pot suprapune diferite activitați care asociate cu perceptia peisajului vor oferi o imagine aparte utilizatorilor.

Palier Comercial
- Dobandirea unui Centru comercial bazat pe servicii comerciale (specifice unei burse de marfuri),servicii de intreținere, servicii de reprezentare. Efect coagularea unui centru de servicii care să polarizeze utlizatori .
Palier Rezidential - Implementarea unei zone rezidențiale al cărei program să fie respectat atât ca și funcționalitate dar și ca arhitectură.
Scop - Implementarea unui componente rezidențiale care să asigure permanent utilizatori zonei de loisir.
Nivel Metropolitan - Dobandirea unui centru cultural care să gazduiască activitați culturale care să încarce agenda evenimentelor și să atragă un numar mare de utilizatori.




No comments:

Post a Comment