Friday 19 October 2012

Grădiniţa*(Arhitext Nr.5/2012)





Proiectul Grădiniţa este o propunere pentru un loc care se află pe calea Victoriei lângă parcul Iorga în apropierea Bisericii Sfântul Nicolae Tabacu. Un loc foarte frumos prin care poţi face o promenadă pentru a ajunge la sit.
Proiectul l-am construit raportându-mă la experienţele pe care le-am avut când eram copil, încercând a le readuce în prezent. O imagine de care îmi aduc aminte cu plăcere din copilărie era o fereastra mare în faţa căreia era un copac bătrîn. Încăperea era mereu întunecoasă, dar îmi plăcea cum razele soarelui erau filtrate de frunzele copacului ce lăsau să treacă doar o parte din lumină creând un contrast foarte puternic.













Plecând de aici am început să îmi aduc aminte cum bunica, când eram mici, făcea cald în bucatarie. Aprindea aragazul şi lăsa aprinsă doar lumina pe hol şi începea să ne spună basmele copilăriei ei. Toţi eram cuprinşi în aceea lume.
Îmi aduc aminte când mergeam la bunici şi aveau în spatele curţii un cuptor vechi unde se făcea pâine... Ce mireasmă lăsa pâinea când era scoasă!
Proiectul se construieşte prin amintiri, stări sufleteşti. Plecând de la biserica de lângă parc, văzând cine are grija de ea, o doamna şi o bătrânică, luând seama că şi biserica avea o grădină m-am gândit că această gradiniţă poate să fie O GRĂDINĂ A COPIILOR, unde biserica se poate implica, măcar pur şi simplu prin prezenţa ei. De exemplu când bate clopotul ora 12 ei să ştie că atunci e ora mesei şi acea bătrânică să facă în gradină pâini calde. Îmi imaginam un cadru: în zi de iarnă fumul din coş iese anuntând prezenţa bătrânicii ce vine călcând domol pe zăpada care-i trosneşte sub picioare. Copiii, vazând-o pe geam, sar şi se  bucură că vine cu paine caldă. Şi doamna educatoare face focul în soba din clasă şi toţi copiii se strang în jurul ei, dornici de a se aventura într-o lume a basmelor.
M-am gândit la culori, nedorind să vopsesc pereţii. Am folosit tot feluri de flori colorate care împrăştie tot felul de miresme, copaci care îşi schimbă culoare pe parcursul anului, plante căţărătoare care îmbracă clădirea, lăsând ca vegetaţia să se îngrijească de ea. 


*Autor: Tănase Alexandru–Ionuţ, student al Facultăţii de Arhitectură din cadrul Universităţii de Arhitectură şi Urbanism «Ion Mincu», Bucureşti. Proiect notat cu nota 9.5 în anul 2012.







No comments:

Post a Comment