Tuesday 1 March 2011

TEATRU DE STUDIO** (Arhitext Nr 1/2011)



VÁSÁRHELYI MÁRTA ÁGNES*

Fiind cel mai puțin dezvoltat sector din Budapesta, cu un nivel de trai scăzut, dar factor de criminalitate ridicată , sectorul al VIII-lea este o zonă exclusă a capitalei. Totuși, acesta este poziționat exact în inima orașului, și este supus unui program special de reintegrare socială și urbană.
Scopul acestui proiect școlar a fost de a face față problemelor speciale cartierului central, cartierul Magdolna, de a înțelege nevoile sociale și de a găsi posibilități de îmbunătățire a calității vietii.

În urma analizelor făcute în echipă, am ales ca o soluție posibilă introducerea unor funcțiuni culturale, considerând că acestea atrag atenția asupra valorilor proprii a comunității locale. Clădirile propuse - un teatru de păpuși cu un loc de joacă pentru copii, un spațiu expozițional/muzeu de artă contemporană, respectiv un teatru alternativ - comunică între ele nu numai prin concept, dar și fizic, creând noi spații urbane.

Proiectul propus de mine dezvoltă ideea unui teatru studio. Este o tentativă de a deschide noi posibilități de manifestări culturale, de a ajuta la găsirea identității comunității de rromi, exclusă din punct de vedere social. Prin funcțiunea de teatru alternativ - punct focalizator al culturii și al creativității, un spațiu în care se produce un joc, o interacțiune umană, dar fără limitele stricte ale unui spectacol obișnuit - se încearcă ștergerea granițelor ferme între lumea segregată a cartierului și „lumea exterioară”.










Volumetric, clădirea în sine are o atitudine modestă către frontul stradal, purtând imaginea arhetipică a casei, pentru a se asimila discret cu stilul clădirilor învecinate, stil sec. al XIX-lea. Devine în schimb mai sculpturala în adâncime, pentru a creea prin formă diferite spații interioare în curtea comună cu imobilul eclectic învecinat, respectiv muzeul de artă contemporană. Pentru a pune în valoare volumul, am ales pentru închidere panouri metalice cutate care urmăresc forma casei, goluri reduse la număr și plasate în direcția acestor table. Prin glisarea unor panouri metalice, de asemenea cutate, dar parțial perforate, este posibilă închiderea suprafețelor vitrate, în felul acesta se accentuează și mai tare volumul monolitic.




Din interior organizarea spațială adoptă o regulă simplă: cea de a împărți spațiul în două zone distincte, zona publică și zona de servire. Acestea se dezvoltă pe câte un ax vertical: zona publică de primire (informare, cafenea, garderobă) are pe nivelul de deasupra sala de spectacole, iar dedesubt sala de repetiții, cu spațiile de primire aferente; zona de servire este plasată pe latura estică a clădirii și cuprinde spațiile pentru depozitare, vestiare, grupurile sanitare, spații technice și ateliere de întreținere.







*studenta la Facultatea de Arhitectura si Urbanism, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
**proiect notat cu nota 10, in anul 2010

No comments:

Post a Comment