Friday, 26 November 2010
Centru Studenţesc** (Arhitext nr. 11/2010)
*Crişan Anca Roxana şi Lőrincz Biális Ágota Katalin
”Se pune în mod curent problema inserării unei arhitecturi noi într-un cadru urban deja constituit; mai mult, este chiar de dorit ca mediul construit să fie permanent adaptat, pentru ca funcțiunile contemporane să-l poată coloniza și menține viu.
Tema semestrului 1 presupune inserția în cel mai contrângător context posibil: centrul istoric, arie clasată ca zonă de rezervație de arhitectură pe lista monumentelor istorice,
un proiect cu program flexibil în zona ultra-centrală, un obiect relativ mic de arhitectură - un Centru Studențesc.”
(citat din Tema de proiectare – conf. dr. arh. Dana Vais)
Situl nostru se află pe strada Petroșeni, la capătul străzii Paul Chinezu, şi are formă trapezoidală, fiind format prin comasarea unor parcele în jurul unei pieţe medievale. De altfel, pe lângă acest sit trecea vechiul drum care înconjura zidul cetăţii. Drept urmare, am propus redeschiderea traseului pietonal pentru a face situl cât mai accesibil creînd prin acest gest o mică piaţetă pe parcela noastră, pentru întruniri studenţeşti. Constrâns de vecinătăţi, regulamente urbanistice şi de provocarea de a insera o arhitectură în așa fel încât atmosfera spațiului urban istoric să își păstreze calitatea, volumetria clădirii sa conturat de la sine: două corpuri diferite, articulate de un al treilea volum transparent care deserveşte intrarea în incintă şi găzduieşte casa scării.
În ideea unei integrări cât mai subtile, am preluat forma haotică a clădirilor din jur, care s-a tradus în volumetria dinamică, cutată, a acoperişului.
Funcţiunile se gradează de la public spre privat, la parter aflându-se cele publice cafenea, spaţiu de expoziţie; la etajele superioare studio, birouri, mediatecă.
În ultima etapă a proiectului ne-am axat pe crearea unor ambianţe exterioare şi interioare cât mai favorabile, alegând Corten-ul şi sticla ca principale materiale de finisaj.
La baza întregului proiect se afla ideea de legătură, de articulare, care se materializează nu numai în volumetria ruptă a clădirii, ci şi prin traseul pietonal sau prin spaţiile interioare deschise. În plan socio-cultural, ea se transpune prin încurajarea comunicării permanente, prin relaţii şi contacte între studenţi, specifice acestui program.
*Studente anul III la Facultatea de Arhitectură şi Urbanism din Cluj
*proiect notat in anul 2010 cu nota 10
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment