Tuesday 21 May 2013

Gădiniţă* (Arhitext Nr. 2/2013)



Clujul este unul dintre oraşele în care un program de arhitectură precum este cel care vizează creşele si grădiniţele nu se «bucură» de clădiri cu o arhitectură corespunzătoare. Proiectul de faţă încearcă să aducă o grădiniţă într-un mini-cartier al oraşului Cluj-Napoca, cartier înconjurat pe 3 laturi de Bulevardul 21 Decembrie, de Aleea Bibliotecii şi respectiv de Calea Dorobanţilor.
Aşezarea pe sit a fost dictată de studiul realizat pentru a identifica zona cu cea mai mare cantitate de lumină ce pătrunde în perioada cea mai defavorabilă a anului, întrucât lumina în acest caz este indispensabilă. Organizarea propriu-zisă pe sit are în vedere câteva direcţii principale care au dictat împărţirea suprafeţei în forme poligonale neregulate în care se încadrează volumele grupelor, terasele exterioare ale acestora, spaţiile verzi precum şi suprafeţele cauciucate de joacă pentru copii. Suprafaţa aferentă grădiniţei este mărginită cu un perete-gard perimetral prevăzut cu goluri închise cu sticlă – asociate în exterior cu mobilier urban pentru şezut - poziţionate în dreptul ieşirilor aferente blocurile din jur.
















Conceptul care a dat formă volumelor aferente grupelor grădiniţei vine de fapt chiar din partea celor mici, cu alte cuvinte forma volumelor reia imaginea tipică de «căsuţă» pe care o desenează fiecare copil în perioada grădiniţei. Secţionarea volumelor la partea superioară permite pătrunderea luminii zenitale, menită să creeze o atmosferă interioară veselă şi plăcută printr-o luminare corespunzătoare. Jocul formelor poligonale din plan întregeşte si întăreşte în acelaşi timp jocul în volumetrie a modulelor grupelor cu o imagine tectonică. A rezultat astfel o arhitectură unitară perceptibilă atât de la nivelul solului cât şi de la nivelul etajelor superioare.
Compoziţional, proiectul se compune dintr-o «bară» cu funcţiuni de deservire care lucrează ca un «scut» între grădiniţă şi tumultul urban şi care, printr-o imagine arhitecturală simplă, pune în evidenţă jocul volumelor trunchi-piramidă. Acestui volum i se adaugă o seră cu plante ca element central. Sera reia şi ea ideea conceptului şi are rolul de activa  toate simţurile celor mici, fiind locul unde copiii primesc cunoştinţe minime despre natură. Din această seră centrală se ramifică cele 3 module ale grupelor care sunt împărţite funcţional în 2 zone – zona de joacă şi zona de dormit – creându-se astfel o flexibilitate funcţională, dar şi o complexitate spaţială explorabilă de către cei mici.

*Autori: Joldeş Mihai Madalin şi Luca Fabian, studenţi ai Facultăţii de Arhitectură şi Urbanism din Cluj-Napoca. Proiect notat cu nota 9 în anul 2013. 

                                                       


No comments:

Post a Comment