Datorită numărului mare de locuitori și a densității ridicate, Istanbul a devenit o metropolă aglomerată, atât din punctul de vedere al spațiului construit cât și din punctul de vedere al traficului. Lipsa de spații verzi, de spații publice libere în care oamenii să poată interacționa se simte din ce în ce mai tare. Halic este una din cele mai aglomerate zone având o istorie bogată și resimțindu‑se puternic urmele industriei poluante ce nu de mult a fost eliminată din aceasta zonă.
Conceptul meu pornește de la această analiză a zonei și de la studiul nevoilor locuitorilor din această zonă. Astfel am încercat să creez o platformă care să susțină un spațiu nou, izolat și retras față de aglomerația străzilor. De asemenea, platforma susține și frontul pe tot parcursul străzilor.
Ideea de picnic, de spațiu verde, de gătit afară și de spațiu verde comun se găsește în tradiția turcească și am încercat adaptarea ei la spațiul de deasupra platformei. Astfel există modulele de locuit, care sunt spațiul privat, cu mici grădini interioare la fiecare etaj iar spațiul verde este un spațiu comun. De asemenea, pe toată suprafața platformei se găsesc perforații care formează curți interioare și spații de socializare (recreere și zone sportive). Astfel se creează o bună iluminare a părții de jos a platformei unde se află parterul duplexelurilor aparținând modulelor de locuit și diferite alte spații publice (săli de concert, de expoziție, birouri, grădinița, etc.) În interiorul suprafeței construite se aflau mai multe fabrici abandonate sau într‑o stare proastă, iar pe una dintre ele am convertit‑o într‑un spațiu comercial, cu o piațetă.
Modulele de
locuit sunt așezate în așa fel încât să existe posibilitatea
construirii unor noi module de‑a lungul anilor atunci când densitatea
locuitorilor din această zonă va crește
și va fi nevoie de noi spații rezidențiale.
Orașul este caracterizat de relieful în
pantă, datorită dealurilor specifice zonei. Astfel am încercat adaptarea
acestor pante prin legăturile între spațiul
verde și curțile interioare. Parcursul acestei
zone va fi caracterizat de urcușuri
și coborâșuri.
*Autor: Zoltan
Antal, student al Facultății
de Arhitectură și Urbanism
din Cadrul Universității
Tehnice, Cluj‑Napoca. Proiectul a fost notat cu nota 9 în anul 2012.
No comments:
Post a Comment