Clujul este unul dintre
oraşele în care un program de arhitectură precum este cel care vizează creşele
si grădiniţele nu se «bucură» de clădiri cu o arhitectură corespunzătoare. Proiectul
de faţă încearcă să aducă o grădiniţă într-un mini-cartier al oraşului
Cluj-Napoca, cartier înconjurat pe 3 laturi de Bulevardul 21 Decembrie, de
Aleea Bibliotecii şi respectiv de Calea Dorobanţilor.
Aşezarea pe sit a fost
dictată de studiul realizat pentru a identifica zona cu cea mai mare cantitate
de lumină ce pătrunde în perioada cea mai defavorabilă a anului, întrucât
lumina în acest caz este indispensabilă. Organizarea propriu-zisă pe sit are în
vedere câteva direcţii principale care au dictat împărţirea suprafeţei în forme
poligonale neregulate în care se încadrează volumele grupelor, terasele
exterioare ale acestora, spaţiile verzi precum şi suprafeţele cauciucate de
joacă pentru copii. Suprafaţa aferentă grădiniţei este mărginită cu un
perete-gard perimetral prevăzut cu goluri închise cu sticlă – asociate în
exterior cu mobilier urban pentru şezut - poziţionate în dreptul ieşirilor
aferente blocurile din jur.
Conceptul care a dat
formă volumelor aferente grupelor grădiniţei vine de fapt chiar din partea
celor mici, cu alte cuvinte forma volumelor reia imaginea tipică de «căsuţă» pe
care o desenează fiecare copil în perioada grădiniţei. Secţionarea volumelor la
partea superioară permite pătrunderea luminii zenitale, menită să creeze o
atmosferă interioară veselă şi plăcută printr-o luminare corespunzătoare. Jocul
formelor poligonale din plan întregeşte si întăreşte în acelaşi timp jocul în
volumetrie a modulelor grupelor cu o imagine tectonică. A rezultat astfel o
arhitectură unitară perceptibilă atât de la nivelul solului cât şi de la
nivelul etajelor superioare.
Compoziţional, proiectul
se compune dintr-o «bară» cu funcţiuni de deservire care lucrează ca un «scut»
între grădiniţă şi tumultul urban şi care, printr-o imagine arhitecturală
simplă, pune în evidenţă jocul volumelor trunchi-piramidă. Acestui volum i se
adaugă o seră cu plante ca element central. Sera reia şi ea ideea conceptului şi
are rolul de activa toate simţurile
celor mici, fiind locul unde copiii primesc cunoştinţe minime despre natură.
Din această seră centrală se ramifică cele 3 module ale grupelor care sunt împărţite
funcţional în 2 zone – zona de joacă şi zona de dormit – creându-se astfel o
flexibilitate funcţională, dar şi o complexitate spaţială explorabilă de către
cei mici.
*Autori: Joldeş Mihai Madalin şi Luca Fabian,
studenţi ai Facultăţii de Arhitectură şi Urbanism din Cluj-Napoca. Proiect
notat cu nota 9 în anul 2013.
No comments:
Post a Comment