Amplasamentul,
situat relativ central în Cluj-Napoca, este delimitat de trei străzi (Str.
Andrei Şaguna, str. Tipografiei şi str. David Ferec), fapt care îi va conferi o
mare vizibilitate viitorului centru de arhitectură prin cele trei faţade. Zona
are un caracter eterogen, clădirile din jur alcătuind un ţesut extrem de
fragmentat, fiind costruite în perioade diferite: Turnul Pompierilor – perioada
medievală, imobile de locuinţe colective – perioada comunistă, case construite
înainte de 1900).
Există
două elemente care dau particularitate amplasamentului: Canalul Morii cu
promenada de pe str. A. Şaguna şi prezenţa Turnului Pompierilor pe parcela sitului.
Pornind
de la aceste două particularităţi, proiectul a evoluat în direcţia de a le
valorifica pe ambele cât mai mult posibil. Conceptul a fost crearea unei curţi
interioare publice, a unei piaţete care se află în directă legătură cu
promenada. Am simţit nevoia acestui gest în primul rând datorită potenţialului
nevalorificat al promenadei, zona fiind doar una de trecere, neexistând un loc
de popas. Piaţeta devine astfel o extindere a promenadei. Am încercat să
subliniem această continuitate şi prin pavajul folosit, piatra cubică, de acelaşi
tip cu cea de pe str. Şaguna.
Ideea
de spaţiu complet deschis către public am transpus-o în proiect prin transparenţă,
prin modul de relaţionare cu turnul şi prin colţul liber. În primul rând am lăsat
colţul liber la nivelul parterului pentru ca piaţeta să fie cât mai vizibilă de
trecători. În al doilea rând am optat pentru transparenţă maximă la parter, spaţiul
expoziţional fiind complet vitrat. În afară de accesul pe sub consolă, accesul
în piaţetă se poate face şi pe lângă Turnul Pompierilor, volumetria acestuia
fiind vizibilă atât din curtea publică, cât şi din stradă.
Situl
este format din două parcele adiacente. Am optat pentru o construcţie alcătuită
din două volume. Din punct de vedere funcţional: volumul mare adăposteşte spaţiile
administrative şi cele comerciale şi este placat cu un material uşor (corten)
făcând trimitere la trecutul zonei(fostă zonă meşteşugărească), iar celălalt
volum este destinat în întregime expoziţiilor. Având parterul complet vitrat şi
etajul din beton aparent, creează senzaţia de plutire prin contrastul dintre uşor
/ greu (sticlă / beton).
Piaţeta
poate adăposti extinderea expoziţiei de la parter, prin deschiderea acestui spaţiu
cu ajutorul unor panouri pivotante. În
centrul acesteia am ales o mobilare flexibilă cu panouri temporare.
*Autori:
Alexandra Mirona Man si Mihaela Nădăşan, studenţi ai Facultăţii de Arhitectură
şi Urbanism din Cluj-Napoca. Proiect notat cu nota 8 în anul 2012.
No comments:
Post a Comment