Staţiunea Mamaia este cea
mai populară din România. Aceasta prezintă avantajul că se află între două mari
zone naturale de agrement (lacul Siutghiol şi Marea Neagră), fiind plasată în continuarea unui important municipiu al României
(Constanţa).
Am analizat staţiunea
Mamaia şi am constatat faptul că
predomină funcţiunile de agrement, turistice şi comerciale, cele culturale
fiind aproape inexistente. O altă observaţie a fost aceea că, toate aceste
programe arhitecturale funcţionează doar în timpul sezonului cald.
În acest proiect am propus
realizarea unei insule artificiale, pe care există următoarele funcţiuni
principale: centru de cercetare marină cu spaţii de cazare pentru cercetatori,
muzeu de paleontologie şi acvariu.
Ideea de la care a pornit
proiectul a fost introducerea unui ansamblu de funcţiuni care să trăiască pe
toată durata anului şi care împreuna cu constatarea necesitaţii unei funcţiuni
culturale, a determinat principalul program al proiectului: centru de cercetare
marină. Acesta introduce un obiect de interes pentru o varietate mare de
categorii sociale, culturale şi de vârstă. Am propus ca pe insulă să existe un
complex cu funcţiuni interconectate, dar independente (din punct de vedere
economic) faţă de funcţiunile aflate în staţiune. Pe lângă laboratoare, există
un muzeu cu expoziţii de fosile, un acvariu cu peşti specifici Mării Negre şi
un parc subacvatic amenajat peisager marin. Acesta este deschis publicului,
prin centrul de training pentru scufundări şi sărituri aflat pe insulă.
Volumul ansamblului este
fragmentat în trei structuri, legate cu pasarele închise. Circulaţiile
exterioare şi accesele sunt rezolvate separat, sistematizate vertical pe
categorii, în funcţie de persoanele care le utilizează. Există un traseu cursiv
de vizitare a muzeului şi a acvariului. Circulaţia este sistematizată astfel:
cea auto şi pietonală a personalului se face la nivelul parterului; publicul
are acces pietonal pe rampe la etajului întâi; cercetătorii au acces auto
în parcare şi pietonal pe două rampe (la
etajul întâi, doi şi trei).
În concluzie, insula
propusă, împreună cu programele arhitecturale aflate pe aceasta, vor funcţiona
independent de oraşele învecinate, fiind în stare să se autosusţină financiar,
pe toată durata anului.
*Autor: Gal Gabriela,
studentă a Facultăţii de Arhitectură şi Urbanism, Universitatea Tehnică
Cluj-Napoca. Proiect de diplomă notat cu
nota 9,40 în anul 2012.
No comments:
Post a Comment