Wednesday, 11 December 2013

Traseu cultural-turistic de punere în valoare a patrimoniului industrial, Reşiţa



Amplasamentul aleas este Reşiţa, ca reprezentantă a dramei fostelor oraşe industriale, care astăzi caută o nouă latură a identităţii lor, dincolo de industria grea şi cererea aflată într-o cădere vertiginoasă... Vom miza pe transformare prin regăsire, propunând multiple centre mici şi medii, de-a lungul căilor ferate uzinale, regenerarea culturală şi comunitară oferind mai multe şanse mai multor indivizi, decât dacă s-ar propune un implant major şi punctual.
Premisele proiectului sunt date de propunerea unei arhitecturi generate de şi pentru fluxuri de oameni şi activităţi, care să se caracterizeze prin flexibilitate, diversitate, creativitate, sustenabilitate, economie de resurse şi dinamism. Vom insista pe insuflarea de viaţă locului.
Elementele traseului sunt date de Gara de Sud (monument încadrat în clasa A), care este propusă a colabora cu Muzeul de Locomotive în Aer Liber, creându-se astfel un dialog între două funcţiuni cultural-industriale dedicate transportului. Apoi, funicularul, simbol industrial ce defineşte spaţiul aerian reşiţean şi care, profitând de energia centrului Doman şi de capetele ancorate în două dealuri, poate deveni o pasarelă pietonală, sau un atractor de mici funcţiuni de loisir. Staţiile trenului urban ce leagă toate punctele vor fi centre mici cu activităţi diverse.













Zona Furnalului-Monument (monument încadrat în clasa A), în prezent, puţin folosită de ultime activităţi industriale, are potenţial de centru cultural, comunitar, industrial-turistic, beneficiind de viaţa Rândurilor şi de panorama oraşului.
Abordarea optimă este o etapizare a intervenţiei. Întâi, se vor face demolări ale fondului construit nevalorificabil, apoi o ecologizare a fostei zone industriale. Datorită relaţiei strânse cu Furnalul-Monument, se propune reabilitarea halei existente prin susţinerea financiară a Programului Operaţional Regional de reabilitare a siturilor industriale poluate. Apoi, luarea în posesie a locului se propune a se face într-un mod rapid, flexibil, economic, creativ, ce generează arhitectură pe bază de fluxuri, creşteri sau descreşteri de interes: compoziţii utilizând containere. Se propun ateliere de restaurare de elemente industriale şi locomotive cu abur, dar şi diverse pavilioane tematice. Dacă ele trăiesc, se vor adăuga containere, diversificându-se activităţile educative, şi creând astfel o arhitectură mobilă dedicată şi generată în întregime de activităţile umane. În final, dacă locul va prinde viaţă şi un avânt economic, atelierul de restaurare de locomotive va putea fi de sine stătător în interiorul halei, iar un muzeu al industriei reşiţene s-ar putea naşte din continuarea compoziţiei Furnalului-Monument.

*Autor:Preda Alma-Dia, studentă a Facultăţii de Arhitectură din cadrul Universităţii Politehnică, Timişoara. Proiect de diplomă notat cu nota 9,30 în anul 2013.














No comments:

Post a Comment