Amplasamentul
aleas este Reşiţa, ca reprezentantă a dramei fostelor oraşe
industriale, care astăzi caută o nouă latură a identităţii lor, dincolo de industria grea şi
cererea aflată într-o cădere vertiginoasă... Vom miza pe transformare prin
regăsire, propunând multiple centre mici şi
medii, de-a lungul căilor ferate uzinale, regenerarea culturală şi comunitară oferind mai multe şanse mai multor indivizi, decât dacă s-ar propune
un implant major şi punctual.
Premisele
proiectului sunt date de propunerea unei arhitecturi generate de şi pentru fluxuri de oameni şi activităţi,
care să se caracterizeze prin flexibilitate, diversitate, creativitate,
sustenabilitate, economie de resurse şi
dinamism. Vom insista pe insuflarea de viaţă locului.
Elementele
traseului sunt date de Gara de Sud (monument încadrat în clasa A), care este
propusă a colabora cu Muzeul de Locomotive în Aer Liber, creându-se astfel un
dialog între două funcţiuni cultural-industriale
dedicate transportului. Apoi, funicularul, simbol industrial ce defineşte spaţiul aerian reşiţean şi care, profitând de energia centrului Doman şi de capetele ancorate în două dealuri, poate
deveni o pasarelă pietonală, sau un atractor de mici funcţiuni de loisir. Staţiile trenului urban
ce leagă toate punctele vor fi centre mici cu activităţi diverse.
Zona
Furnalului-Monument (monument încadrat în clasa A), în prezent, puţin folosită de ultime activităţi industriale, are
potenţial de centru cultural, comunitar, industrial-turistic,
beneficiind de viaţa Rândurilor şi de panorama oraşului.
Abordarea
optimă este o etapizare a intervenţiei. Întâi, se vor
face demolări ale fondului construit nevalorificabil, apoi o ecologizare a
fostei zone industriale. Datorită relaţiei
strânse cu Furnalul-Monument, se propune reabilitarea halei existente prin susţinerea financiară a Programului Operaţional
Regional de reabilitare a siturilor industriale poluate. Apoi, luarea în
posesie a locului se propune a se face într-un mod rapid, flexibil, economic,
creativ, ce generează arhitectură pe bază de fluxuri, creşteri sau descreşteri
de interes: compoziţii utilizând containere.
Se propun ateliere de restaurare de elemente industriale şi locomotive cu abur, dar şi diverse pavilioane tematice. Dacă ele trăiesc, se vor
adăuga containere, diversificându-se activităţile educative, şi creând astfel o
arhitectură mobilă dedicată şi generată în
întregime de activităţile umane. În final, dacă
locul va prinde viaţă şi
un avânt economic, atelierul de restaurare de locomotive va putea fi de sine
stătător în interiorul halei, iar un muzeu al industriei reşiţene s-ar putea naşte din continuarea compoziţiei Furnalului-Monument.
*Autor:Preda Alma-Dia, studentă
a Facultăţii de Arhitectură din cadrul Universităţii Politehnică, Timişoara. Proiect de diplomă notat cu nota 9,30 în anul 2013.
No comments:
Post a Comment