Proiectul de faţă a fost realizat în cadrul materiei
arhitectură comparată. Exerciţiul
a început printr-un studiu la alegere al unei case sau a unei biserici.
Alegerea mea de a studia casele de la Balcic ale Henriettei Delavrancea s-a
datorat în mare măsură simplităţii
şi sincerităţii arhitecturii sale. Amplasarea
propunerii în apropierea Timişoarei, pe lacul malului Surduc, a fost o
provocare, în ideea că mutând casa pe un alt sit, ce nu mai are influenţe balcanice, doar anumite elemente pot fi
păstrate şi integrate în context. Casa are un volum simplu cu uşoare console,
aerisit datorită teraselor ce apar poziţionate
în diagonală, la fel cum apar în mai multe case de la Balcic. Accesul în casă,
ce se face la o altă cotă decât cea a grădinii, este marcat printr-o consolă,
dar şi printr-o copertină uşoară din sticlă. Casa este împărţită în două părţi pe orizontală cât şi pe verticală. La
parter se află zona de zi, pe când la etaj apare zona de noapte. Spaţiile secundare tind să fie poziţionate în partea nordică a casei. Faţada principala este cea care primeşte
cele mai multe influenţe. Ferestrele în bandă ce ignoră
existenţa pereţilor din spatele lor se continuă pe colţ, cornişa este evidenţiată, registrele orizontale sunt clar marcate,
iar legătura cu gradina se face cu ajutorul unui spaţiu intermediar.
Spaţiul intermediar era un element important
in arhitectura Henriettei Delavrancea. Terasa de la etaj devine un astfel de
spaţiu, cu o zona privată si una mai extrovertită.
Peisajul este încadrat si in acelaşi timp dezvăluit. Pe lângă legătura cu lacul
se mai face si legătura cu cerul prin decalarea copertinei. Există o diferenţă între tratarea faţadei nordice şi a celei sudice. Dacă cea
sudică are o deschidere majoră, cea de-a doua este foarte limitată, golurile
sunt unele minimale, etajul ieşit in consolă este accentuat de un profil
metalic atât in partea de sus cât si în cea de jos, iar geamul îngust
accentuează împărţirea pe registre si face trecerea
spre peretele de la gradină. Reţeaua
de goluri circulare ce apar în diferite locuri ale casei sunt o abordare modernă
a golurilor mici şi repetate ce adesea erau folosite pentru zonele secundare. Fiind
aşezată pe pantă, amenajarea exterioară este terasată, apărând astfel diferite
limite si locuri de stat. Casa este o reinterpretare a caselor de vacanţă de la Balcic, case ce încă au o
actualitate incredibilă, dar care din păcate nu au rezistat în întregime
intervenţiilor apărute de-a lungul anilor.
*Autor:
Rupacici Oana, studentă a Facultăţii
deArhitectură, din Timişoara.
Proiect notat cu nota 10 în anul 2012.
No comments:
Post a Comment