SCURTULESCU DRAGOS IONUT*
DIAGNOSTIC:
Zona studiata este foarte valoroasa prin pozitia sa in oras si prin atmosfera pitoreasca a centrului vechi.Aceasta se constituie ca o sedimentare de epoci cultural, sociale si
economice.
La momentul actual are insa un caracter neunitar si dezorganizat, datorita lipsei unor programe de intretinere ce au dus la degradarea cladirilor si lipsa unor legislatii
corespunzatoare ce au permis constructii inestetice, schimbarea caracterului functional, cresterea traficului in zona, lipsa locurilor de parcare, incertitudinea regimul juridic.
Nerezolvarea problemelor legate de dotari, iluminat, circulatie si consolidarea cladirilor va face ca locuirea in zona sa devina imposibila sau in orice caz inadecvata .
Daca nu se vor lua divesre masuri aceste problem se vor agava si Constanta va pierde cea mai importanta resura istorica si turistica iar zona isi va pierde identitatea.
CONCEPT :
S-a dorit ca rezultatul final, un volum care sa pluteasca peste un gol pentru realizarea unui spatiu de peisaj, un spatiu de intalnire, o piata urbana, ce constituie si intrarea in cladire. Toate acestea adauga o noua dimensiune artistica a pietei.Contributia vizuala, face ca opera sa devina o imagine simbolica, reprezentativa, ajutand la chemarea unei identitati si avand ca scop, atragerea vizitatorilor prin unitatea sa.
Acest centru are doua simboluri: NOUL si VECHIUL sau VOCEA si ECOUL, care sugereaza o suma de relatii interdependente.
STUDIU AMPLASAMENT :
Cladirea este definita , in relatie cu alte edificii publice importante din zona.
Destinatia aleasa se potriveste acestui amplasament. Punctele culturale ale zonei studiate, contureaza un centru polarizator de informatii cu privire la zona respectiva.
Constructia devine un pol urban de atractie, pozitionat intr-un cadru natural cu belvedere catre mare.
Astfel in zona studiata legaturile devin pietonale, care se intalnesc intr-o piata,
PIATA OVIDIU.
Fundatia culturala incearca sa difuzeze creatia artistica, contemporana si nu numai, unui public cat mai larg si divers.
PLAN SUBSOL :
Planul de subsol adaposteste vestigii, sapaturi facute inaintea constructiei. Acum subsolul, spatiu amenajat contureaza o expozitie a vestigiilor existente facute cunoscute publicului.
PLAN PARTER :
Planul parter prevede o circulatie pietonala, deschisa care face vizibil legatura dintre mare si statuia lui Ovidiu.
Pietonalul este inconjurat de spatii publice (alimentatie publica) si accesele ce se distribuie in cladire.
Cladirea se citeste ca o suma de concepte clare, valorificarea spatiului public, inglobarea trecutului, includerea artei in viata orasului. Aceste concepte, sunt vizual exprimate prin partile diferite ale cladirii, parterul eliberat, subsolul inglobat cu vestigii, arta si educatia la etaje.
Toate acestea insumand cultura.
CONCLUZIE
Destinatia aleasa, se potriveste acestui amplasament, prin puternicele lui relatii emblematice, astfel se poate implinii un puternic MAGNET URBAN si cladirea propusa sa devina in scurt timp, o destinatie conturabila atat pentru iubitorii de arta cat si pentru orice vizitator. Se doreste o cat mai buna mobilizare a spatiului urban,o mobilizare cat mai integrala si fireasca,care se inscrie in evolutia fireasca a fenomenului urban, militandu-se spre o mobilizare de ordin cultural si educativ a spatiului urban, ceea ce inseamna transformarea intr-un mijloc de culturalizare a societatii.
Cladirea va devenii un pol urban si o legatura buna cu marea.
*student absolvent, Facultatea de Arhitectura, Constanta
**proiect de diploma notat cu nota 9,5 in 2009
No comments:
Post a Comment