Friday 26 November 2010

Centru Studenţesc** (Arhitext nr. 11/2010)





*Crişan Anca Roxana şi Lőrincz Biális Ágota Katalin


”Se pune în mod curent problema inserării unei arhitecturi noi într-un cadru urban deja constituit; mai mult, este chiar de dorit ca mediul construit să fie permanent adaptat, pentru ca funcțiunile contemporane să-l poată coloniza și menține viu.
Tema semestrului 1 presupune inserția în cel mai contrângător context posibil: centrul istoric, arie clasată ca zonă de rezervație de arhitectură pe lista monumentelor istorice,
un proiect cu program flexibil în zona ultra-centrală, un obiect relativ mic de arhitectură - un Centru Studențesc.”
(citat din Tema de proiectare – conf. dr. arh. Dana Vais)





Situl nostru se află pe strada Petroșeni, la capătul străzii Paul Chinezu, şi are formă trapezoidală, fiind format prin comasarea unor parcele în jurul unei pieţe medievale. De altfel, pe lângă acest sit trecea vechiul drum care înconjura zidul cetăţii. Drept urmare, am propus redeschiderea traseului pietonal pentru a face situl cât mai accesibil creînd prin acest gest o mică piaţetă pe parcela noastră, pentru întruniri studenţeşti. Constrâns de vecinătăţi, regulamente urbanistice şi de provocarea de a insera o arhitectură în așa fel încât atmosfera spațiului urban istoric să își păstreze calitatea, volumetria clădirii sa conturat de la sine: două corpuri diferite, articulate de un al treilea volum transparent care deserveşte intrarea în incintă şi găzduieşte casa scării.


În ideea unei integrări cât mai subtile, am preluat forma haotică a clădirilor din jur, care s-a tradus în volumetria dinamică, cutată, a acoperişului.
Funcţiunile se gradează de la public spre privat, la parter aflându-se cele publice cafenea, spaţiu de expoziţie; la etajele superioare studio, birouri, mediatecă.
În ultima etapă a proiectului ne-am axat pe crearea unor ambianţe exterioare şi interioare cât mai favorabile, alegând Corten-ul şi sticla ca principale materiale de finisaj.
La baza întregului proiect se afla ideea de legătură, de articulare, care se materializează nu numai în volumetria ruptă a clădirii, ci şi prin traseul pietonal sau prin spaţiile interioare deschise. În plan socio-cultural, ea se transpune prin încurajarea comunicării permanente, prin relaţii şi contacte între studenţi, specifice acestui program.

*Studente anul III la Facultatea de Arhitectură şi Urbanism din Cluj
*proiect notat in anul 2010 cu nota 10

Locuință pentru doi ani (Arhitext nr. 11/2010)*











Tema. Exercițiul din primul semestru al celui de-al doi-lea an de studiu presupunea imaginarea unui scenariu destul de cunoscut, din păcate, în România ultimilor ani care nu și-a găsit încă soluții nici în combaterea riscului, nici în rezolvarea consecințelor: ca urmare a unei calamități naturale de proporții – inundații provocate de viiturile râurilor – o așezare din mediul rural este afectată iremediabil. Provocarea temei consta în soluționarea problemei adăpostirii sinistraților pe o perioadă de timp medie – de la unu la doi ani – timp în care se presupune că locuințele originale sunt reconstruite. Mai exact, tema era imaginarea unei tabere de locuințe sociale pentru sinistrați (sociale cu dublul sens de locuințe subvenționate și cel al rolului de reîntregire a comunității ) situată în apropierea locului producerii dezastrului, dar pe un amplasament ferit de eventuale replici ale calamității, care nu necesită lucrări semnificative de sistematizare, cu prezentarea a două tipuri diferite de locuințe (pe criteriul numărului de persoane găzduite), a relațiilor dintre construcții, echipamentelor edilitare, anexelor gospodăresti și nu în ultimul rând a unui centru multifuncțional care avea rolul de a prelua toate funcțiunile de interes public dintr-un sat, inclusiv distribuirea/depozitarea de ajutoare de orice fel.

Costrucțiile se cereau a fi independente, demontabile, reutilizabile total sau parțial, modulare în sensul ca prin adaptări să poată răspunde diferitelor condiții impuse de funcțiuni, numărul și categoria utilizatorilor ș.a.
Conceptul este puternic înrădăcinat în tipologia colonială a așezărilor rurale săsești din România (întâlnite îndeosebi în județul Sibiu). Circumstanțele istorice, geografice, economice și nu în ultimul rând sociale au constituit factorii modelatori ai acestor comunități săsești, care se gospodăreau pe loturi înguste de teren dar prelungi, într-o orânduire intimă și relații de vecinătate ce răspundeau necesităților de confort psihologic într-o vreme măcinată de ostilitate. Casele erau dezvoltate pe o singură axa în lungul parcelei, cu un caracter relativ flexibil, adaptându-se trebuințelor spațiale prin adaosul de încăperi și anexe în capătul opus frontului străzii. Pulsul așezării era dat de biserica fortificată din centrul satului, simbol al unei comunități unite sub aceleași auspicii.
Astfel am reinterpretat locuința săsească de tip vagon atribuindu-i de data aceasta cuvântului și valența sa proprie - mijloc de deplasare - în această călătorie temporară dar suficient de îndelungă pentru a conta în viața unui om. Prin urmare am segmentat acest vagon ipotetic în module (cadre) transversale cu dimensiunea plană de 1.6m x 4m si h =3,5m, dimensiuni ce reprezintă o linie mediană între spațialitatea fundamentală a locuirii și cele suportate de un mijloc de transport pe cale rutieră obișnuit. Pe lângă axialitatea longitudinală a unui vagon, care determina oarecum o deschidere, accesibilitate și străbatere a volumului doar din capete, s-a încercat interferența cu mediul (gospodăria) și prin relații transversale, de unde și jocul de volume care generează o gradare a spațiilor imediat învecinate; în cazul unității «zig-zag» alveolele rezultate conferă un caracter intim și mai domestic locuinței, facilitând o mai bună dizolvare a acesteia în cadrul gospodăriei.





Locuința se dezvoltă funcțional pornind de la nucleul-modul care adăpostește zona de zi/luat masa/bucătărie (asemanarea cu locuința tradițională) și zona de noapte segregată pe criteriul părinți/copii, amenajată fie într-o camera din accepțiunea obișnuită fie compusă din nișe de dormit, maximizând potențialul unor module cu dimensiuni relativ modeste. Fiecare astfel de modul are rigiditate proprie și poate fi dotat cu instalații tehnico-sanitare în funcție de necesitate. Acestea se compun etanș în ansambluri redemontabile cu ajutorul unor detalii de îmbinare speciale (4 situații de îmbinare în funcție de poziția unui modul față de cel(e) învecinat(e)).

Stud. arh. Bogdan Hămbășan, Facultatea de Arhitectura Cluj-Napoca
* proiect notat cu nota 9.

Thursday 25 November 2010

FACULTATE DE ARTE DRAMATICE SI CINEMATOGRAFIE* (Arhitext Nr. 11/2010 )

Stud. arh. Moţu Andreea
Stud. arh. Pop Adrian Florin**








Exerciţiul propus constă în conturarea unui nou ansamblu architectural în contextul ţesutului urban existent din cadrul celei de-a doua incinte medievale a Clujului. Ansamblul propune, pe lângă inserarea sediului Facultăţii de arte dramatice şi cinematografie, configurarea unui spaţiu urban public, în concordanţă cu caracterul intrinsec al locului.
Situl se află pe strada M. Kogălniceanu, stradă cu un pronunţat specific cultural în cadrul centrului istoric al oraşului. Una dintre cele două parcele pe care se propune intervenţia se evidenţiază prin prezenţa unei clădiri monument istoric ce urmează a fi integrată ansamblului. Studiul contextului urban reprezintă un prim-punct în conturarea soluţiei, iar cele două elemente polarizatoare – Biserica reformată de sec. XV şi Bastionul croitorilor împreună cu fragmentul de zid medieval - aflate în imediata proximitate a sitului - determină compoziţional şi spaţial soluţia. Succesiunea de linii verticale dată de contraforţii Bisericii, predominanţa plinului din raportul plin-gol, ritmul acestuia , precum şi prezenţa crenelurilor din cadrul zidului medieval sunt elemente care au influenţat soluţia arhitecturală propusă. Urmărind ca şi concept compoziţional linia acoperişurilor specifice centrului istoric, volumetria proiectului oferă o interpretare stilizată a jocului creat de acestea.
Funcţional, proiectul urmăreşte conturarea separată a două tipuri de activităţi specifice programului. Pe de o parte sunt activităţile ce presupun un anumit grad de dinamism, cu un caracter mai deschis publicului, cum ar fi sala studio, cele de repetiţie, cafeneaua, libraria , spaţiul expoziţional, funcţiuni propuse în cadrul parcelei cu clădirea monument, parcelă ce devine parte a unui circuit pietonal propus de la Biserică înspre Bastion, prin intermediul unei succesiuni de curţi interioare şi a unor spaţii de trecere de tip gang specifice zonei. Pe de altă parte sunt activităţile didactice cu caracter privat –biblioteca, spaţiile administrative şi sălile de curs- care sunt propuse pe cealaltă parcelă a sitului. Curtea interioară a acestui corp este animată de prezenţa unui pavilion de proiecţii video.





Proiectul urmăreşte o expresie arhitecturală contemporană susţinând în acelaşi timp caracterul zonei: spaţiul străzii, mixarea funcţiunilor, complexitatea parcelarului şi mai ales utilizarea şi reinterpretarea tipologiilor curţilor interioare specifice centrului istoric.

*proiect notat cu nota 9
* studenţi ai Facultăţii de Arhitecturaă şi Urbanism Cluj-Napoca.

CASTIGATORII INDRAZNESTE! 2010

Concursul Indrazneste! si-a desemnat castigatorii pentru anul 2010:







Proiect: Locuire Utopică. Spaţiu public vs spaţiu privat

Autor: Osiac Maria Corina



Proiect: Implementarea informaticii în configurarea texturii urbane, Function Modeller

Autor: Vâlcu Horaţiu Cosmin



Proiect: Muzeu de artă contemporană

Autor: Laurian Ghiniţoiu





Proiect: Centru studenţesc

Autor: Anca Crişan, Lorincz Bialis Agota Katalin



Proiect: Locuinţe colective în sit real

Autor: Tărţău Cristina, Frăţilă Cristian Teodor





Multumim tuturor participantilor si va asteptam cu proiecte si anul viitor!


Echipa Arhitext.

Thursday 18 November 2010

Premierea castigatorilor Indrazneste!


Vino alaturi de noi marti 23 noiembrie, ora 16:00, in cadrul UAUIM, Bucuresti, Sala de Consiliu pentru a afla daca esti unul dintre castigatori!
Premiile vor fi acordate de:
Arhitext - reviste sau carti marca Arhitext
ICut.ro - cuttere pentru a te ajuta in proiectele tale viitoare
si Nemetschek - licente educatioanle.

Daca te numeri printre castigatori trebuie sa fi prezent pentru a-ti putea ridica premiul, daca acest lucru nu este posibil poti sa ai un delegat al carui nume si copie dupa buletin sa o trimiti pe acesata adresa pana la data de *18 noiembrie.
Neprezentarea (ta sau a delegatul tau)atrage dupa sine pierderea dreptului de a-ti ridica premiul.

Mai multe informatii in perioada urmatoare.