Monday 31 May 2010

Muzeu de artă contemporană **(Nr 5/2010 Arhitext)


Laurian Ghiniţoiu*
*student anul VI la Facultatea «G.M. Cantacuzino» din Iaşi
**proiect notat cu 9 în anul de studiu 2008 -2009

In orasul Iasi se simte lipsa unui muzeu contemporan, iar cea mai pregnanta cerere este cea a unui muzeu de arta. Orasul are o traditie in cultura si arta de toate tipurile, fiind si un important centru universitar din tara. In ultimii ani se observa o crestere in activitatile artistice si un interes sporit pentru acest gen de evenimente.
Prin tema proiectului se cere rezolvarea functiunilor de muzeu de arta ce include expunere permanenta, temporara, cafenea, spatii pentru muzeografi, sali de studiu, administratie si un centru de informare a istoriei artei cu sali de lectura, aula, sectie de diateca.
Situl temei de proiectare se afla pe culmea ce delimiteaza zona centrala a orasului spre vest. Astfel avem ca vecini importante vestigii istorice precum Mitropolia Moldovei, Seminarul Teologic, Biserica Sf. Gheorghe, Baia Turceasca. Acestei liste de monumente istorice se alatura si casa existenta pe sit, o casa burgheza din secolul al XIX-lea. Accesul in aceasta zona se face pe cai de circulatie secundare sau pietonal printr-o serie de trepte, obtinandu-se o atmosfera de liniste si calm.
In proiectul prezentat, muzeul de arta este abordat ca fiind un prilej de a deschide noi orizonturi vizitatorilor sai, motiv pentru care am introdus acest concept – orizontul – in abordarea compozitionala. Situl a favorizat aceasta idee prin pozitionarea intr-un punct marginal al platoului. Un element introdus este apa ce are mai multe valente: accentueaza monumentul de arhitectura, starneste curiozitate, in acelasi timp este elementul care separa lumea de zi cu zi de o lume noua. Raspunsul la aceasta curiozitate este puntea ce duce spre noi orizonturi. Inaintand, pietonului i se deschid noi perspective, cea fizica (o parte a orasului si colinele de vizavi) si una culturala, reprezentata de muzeul in sine. Un alt element important in compozitie consta in expozitia temporara ce pluteste peste intrarea principala. Aceasta are rol de semnal, fiind un volum simplu orientat astfel incat sa poata inrama monumentele de arhitectura din imprejurimi. Muzeul, centrul de informare istorica, casa monument transformata in cafenea, graviteaza in jurul unei curti interioare reprezentand finalitatea expozitiei permanente, un loc de meditatie si relaxare.


Zona studiata


Fatada principala




Perspectiva 1



Perspectiva 2


Perspectiva 3


Perspectiva 4



Perspectiva 5


Plan 1


Plan 2



Plan 3


Plan 4


Sectiune

Casă pe Einstein** (Nr 4/2010 Arhitext)


Cristina Matei, Iulia Ghibu*

*studente anul 2 Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca, Facultatea de Arhitectura si Urbanism
** proiect notat cu 9
Loc: Cluj-Napoca, str. Einstein, nr. 21



În fiecare an facem în atelierul nostru o alternanţă de experienţe: individual şi în echipă, abstract – ideal şi real – concret, în peisaj şi în urban, restrâns criterializat şi holistic, privat şi public, în şcoala şi în oraş, încercând să creem un univers cu o complexitate aidoma celei ale arhitecturii însăşi. În 2009 am făcut pentru al doilea exerciţiu un joc al intervenţiei simultane concentrate într-o zonă de extindere a centrului clujean, oferind studenţilor posibilitatea de a se exprima prin proiectele lor pe oricare dintre loturile pe care le-am declarat construibile după o analiză aprofundată a unei străzi întregi. Modul de ocupare a terenurilor a fost cerut prin deducţia construibilităţii optime, pe baza de “bună învecinare” şi nu doar pe abilitatea de a geometriza după reglementările urbanistice, la dispoziţie, aşa cum se negociază în practică. Multitudinea de variante, opţiuni, a dat posibilitatea cuplurilor de studenţi să se exprime în condiţii mai dificile şi contradictorii sau de evidenţă a direcţiilor posibile. Rezultatul final: un fragment de peisaj urban contextualizat extrem de relevant pentru problema care preocupă, sub formă de coşmar arhitectura românească din zilele noastre: învecinarea. Mai greu de povestit sunt însă experienţele comunicării cu ocazia expoziţiei de proiecte din spaţiul vitrină din cadrul festivalului +/- Cluj. Ceea ce ne bucură este mărturisirea studenţilor din anii mari, de obicei în preajma diplomei care spun că exerciţiile atelierului de anul doi se confirmă ca relevante, memorabile, pe parcursul complet al studiilor lor;
Şerban Ţigănaş
şi nu numai. Primul proiect “real”, primul proiect în echipă rămâne, inevitabil, memorabil. Primul proiect în care începem să ne credem arhitecţi. Locul există, condiţionarea e clară, şi nu ne rămâne decât să transpunem idei şi gânduri constrângerilor şi plusurilor pe care le oferă spaţiul urban.
Astfel ţinând cont de contextul urban, aliniamentul străzii şi forma locului cu unghiuri dificile, ideea circulaţiei verticale ca nucleu al clădirii şi cea a delimitării locuinţelor în spaţii echilibrate sunt conturate în cadrul unei propuneri complexe. Soluţionarea prin formula de tip “plombă” realizeză un joc al golurilor la nivelul faţadei principale. Plecând de la secvenţa dintre lumină şi umbră, transpunerea ei la nivelul volumului prin întreruperi sucessive, se determină un ritm dinamic şi neregulat, accentuat şi, totodată echilibrat, de prezenţa golurilor de la parter şi a logiei de la ultimul nivel retras.
În încercarea de a răspunde exerciţiului de învecinare propous, constatăm că, de fapt cerinţele proiectului se materializează în cerinţele reale ale proiectării. Mai mult, provocarea a fost antrenată de expoziţia ce ne astepta la finele proiectului.





Text: Cristina Matei&Şerban Ţigănaş




Funcţiuni



Plan iniţial-final


Plan de situatie strada


Plan etaj 3 - fara cote

Plan subsol - fara cote


Planşă expoziţie


Schiţă planuri 1


Schiţă planuri 2



Schiţe plan


Etaj 1-2


Etaj 3


Parter


Subsol



Volum final

Tuesday 4 May 2010

Function modeller

Valcu Horatiu Cosmin
*asbolvent al Facultatii de urbanism, Bucuresti
**proiect notat cu 9

Poate sa devina un soft care sa ajute in a gasi functiunea potrivita, setul de functiuni optim dintr-o multitudine de modele posibile.


Cum se va comporta arealul urban sub influenta
progresului tehnologic ? Ce set de functiuni va fi in stare sa ofere solutii unei necesitați multifuncționale a societatii?


Proiectul isi propunere un studiu experimental al unei noi metode de obtinere a unui set de functiuni optime pentru un areal ”liber de constructii”, o metoda bazata pe un algoritm care utilizeaza o baza de date (contine caracteristici specifice elementelor organismului urban) pe care o relationeaza cu parametrii introdusi in urma analizei functionale a arealului urban care inglobeaza situl studiat.
Studiul incepe cu o cunoastere a competentelor sitului si continua cu analiza functionala a arealului care include situl studiat(analiza functionala furnizeaza parametrii cu care va lucra algortimul).
Este aplicat algoritmul care va relationa parametrii cu baza de date identificand elementele functionale prezente si obtinând un suport (elementele functionale existente) care mai tarziu va parcurge o serie de 5 etape. Sucesiunea de procese se finalizeaza cu furnizarea unui rezultat care va fi analizat si va sta la baza elaborarii zonificarii functionale peste care mai tarziu se va construi propunerea.
Studiul facut a genereat un rezultat care incurajaza integrarea acestui algoritm intr-un limbaj informatic care sustinut de o interfata grafica sa devina un soft, un instrument care sa ajute in procesul analitic de obtinere a unui bloc multifunctional pentru un areal ”liber de constructii.”
Demersul pentru dezvoltarea acestui soft implica o evolutie etapizata a dezvoltarii bazei de date si a implementarii algoritmului intr-un limbaj informatic care va avea un drept prim rezultat un demo version finalizat la 20.03.2010.


Algoritm

Acestui obiectiv ii raspunde Function modeller, soft care permite o “libertate decizionala” care se incadreaza in niste parametrii definiti anterior, oferind o imagine spatiala a produsului.
Function modeller functionează prin implementarea unui algoritm teoretic intr-un limbaj de programare care
sa prelucreze informatii introduse de user relationandu-le si oferind o imagine virtuala a unui model multifunctional care sa raspunda unor cerinte specifice.


Algoritm _vs _Site


Site-ul ales pentru a experimenta algoritmul este pozitionat in sud-estul Romaniei,in intravilanul mun. Constanta,prezentand o serie de competente distinctive:


- pozitia sitului in apropierea aeroportului international M.Kogalniceanu



- pozitia sitului in proximitatea drumului european E60


- poziția in proximitatea lacului Siutghiol


- apartenența la zona metropolitană Constanța




- poziția sitului in proximitatea a celor mai importante porturi comerciale si turistice ale Romaniei

Suprapunerea acestor competențe dă posibilitatea sitului sa primeasca activitați baza pe un număr ridicat de utilizatori: comert (servicii,alimentatie,publica),cultura(muzee,teatru,opera,expo),loisir,turistic,agrement.

If not - Daca nu va avea loc o interventie care sa puna in valoare potențialul sitului, acesta se va dezvolta conform trendului actual devenind o zona rezidențiala lipsita de valori arhitecturale si urbanistice.




Aplicarea algoritmului

Baza de date - Algoritmul lucreaza cu informatii legate de elementele organismului urban : locuire,comert,elemente instructive s.a.m.d.. Pentru a putea relationa aceste elemente este necesara o bază de date care sa asigure un suport actiunilor pe care le face algoritmul.Aceasta este creata inainte de a incepe analiza asupra terenului si contine caracteristici ale elementelor organismului urban legate de raze de acțiune, relații cantitative si calitative, suprafete.


1-a etapa - Identificarea Elementelor Prima etapa a algoritmului esta aceea de a introduce variabilele obtinute in urma analizei functionale, care suprapuse peste planurile cadastrale si ridicarile topografice obtinute de la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara vor da posibilitatea algoritmului sa identifice elementele zonei studiate(care alcatuiesc textura urbana). Identificarea se va face pe baza corelarii variabilelor cu informațiile din baza de date.
Scop Indentificarea elementului dominant al texturii urbane, element in jurul caruia mai tarziu vor gravita functiunile propuse.Elementul dominant obtinut este cel rezidential: locuirea.

2-a etapa - Scara de crestere in aceasta etapa este relationata dominanta texturii urbane identificata (elementul rezidential: locuirea) cu informatiile din baza de date punandu-se in evidenta acele elemente care stabilesc cele ma intense relatii din punct de vedere cantitativ si calitativ cu dominanta texturii in cazul de fata locuirea. Scopul este aceala de a identifica elementele cu nivelul de compatibiliate cel mai ridicat în raport cu elementul rezidențial (elementul dominant).
Elemente identificate:comerciale, instructivformative, culturale, recreative, securitate,
sanitare, infrastructura, cadru natural.
Scop - Aceasta etapa are un rol foarte important in a filtra si dezvolta informatiile si rezultatul obtinut in urma aplicarii matricei de crestere.


3-a etapă - Matricea de crestere in aceasta etapa sunt introduse toate elementele identificate in zona studiata.Intre elemente se vor stabili mai multe tipuri de relații: de atractie,atractie reciproca si respingere. In urma relaționarii elementelor se vor obtine blocuri multifuntionale constituite din elemente care inregistreaza numai relatii de atractie reciporca.
Scop - Se va obtine astfel un bloc de functiuni care este alcatuit din urmatoarele elemente: mijloace de recreere,alimentație publica, învatamant obligatoriu, comerț, servicii culturale raportate la infrastructură. Blocul de functiuni va fi confruntat cu rezultatul scarii de crestere,identificandu-se astfel lipsa elementului rezidential care va fi adaugat ulterior.



4-a etapa - Analiza comparativ statistica Elementele blocului multifunctional furnizat de matrice sunt relationate cu elementele din baza de date in functie de 6 criterii:1 capacitate procesuala
2 nivel de interesare
3 varsta utilizatorilor
4 raza de acțiune
5 gradul de utilizare al spatiilor
6 numarul de utilizatori polarizați
Pe baza acestor relationari se vor obtine elementele care intrunesc cele mai mari valori pe criteriile de relationare. In functie de aceste valori se poate obtine configuratia dorita. In cazul de fata a fost ales un scenariu bazat pe o raza de actiune mare si un nivel de interesare ridicat, obtinandu-se setul de functiuni finale (modelul multi functional final): un set de functiuni bazat pe elemente culturale,recreative de grup si rezidentiale toate find sustinute de elemente comerciale,servicii de recreere fara program si elemente instructiv formative.



5-a etapă - Scara de ordonarea relatiilor. Elementele setului de functiuni obtinut sunt introduse intr-o scara de ordonare a relatiilor suprapunandu-se peste 5 niveluri de textura urbana.Clasificarea tipurilor de textura se face in functie de complexitatea relatiilor pe care le dezvolta fiecare textura. Scopul este acela de a determina configuratia actuala de textura urbana si de a suprapune peste aceasta elementele setului de functiuni obtinut.Suprapunerea va genera o stare de functionalitate si un numar de relatii care sa dicteze dispunerea pe plan a elementelor introduse in scara de ordonare.


6-a etapă - Dispunerea elementelor pe plan in functie de relatiile obtinute la etapa precedenta,si de informatiile din baza de date legate de raze de actiune,relatii cantitative si calitative,suprafete, algoritmul va aranja pe plan elementele setului de functiuni rezultat din analiza comparativ statistica.






Finalitate
- Solutia obținuta este analizata si optimizata, pe baza ei construidu-se zonificarea functionala si regulamentul de urbanism aplicat sitului





Sustinuta de o strategie de dezvoltare bazată pe trei etape(preoperationala,operationala si postoperationala), zonificarea va fi pusa in opera obținandu-se


un areal care care graviteaza in jurul unui ansamblu cultural, sutinut de un culoar care directioneaza catre lac. Culoarul gazduieste o zona de loisir si este flancat de fronturile zonei culturale si fronturile zonei mixte locuire – comert.
Arealul obtinut relationeaza spatial-configurativ cat si functional cu testul existent :
-In zona de nord arealul prezinta o zona rezidențiala care intra in compatibilitate cu tesutul rezidential existent controland tendinta de dezvoltare haotica a acestuia.
-Zona din proximitatea drumului european E60 primeste functiuni comerciale pentru a raspunde cat mai bine necesitatilor care se dezvolta in apropierea drumului european
-Zona din proximtiatea lacului Siutghiol este amenjata si primeste functiuni care sa puna in valoare potentialul existent.



Efecte:

Pe baza rezultatului oferit de algoritm (instrument de obținere a setului de funcțiuni optime) se construiește și se implementează un bloc multifuncțional care influentează diferite paliere:

Palier Cultural
- Dobandirea unui spatiu cultural destinat artei contemporane care să poata raspunda necesitatilor zonei de sud est a Romaniei.
Efect - Obtinerea unui generator de activități și evenimente culturale care să ofere o nouă vocație zonei
Palier Recreativ - Punerea in valoare a potentialului peisagistic printr-o interventie care respecta relieful cadrului natural.Efect obtinerea unui spatiu cu valente importante in ceea ce priveste perceptia peisajului peste care se pot suprapune diferite activitați care asociate cu perceptia peisajului vor oferi o imagine aparte utilizatorilor.

Palier Comercial
- Dobandirea unui Centru comercial bazat pe servicii comerciale (specifice unei burse de marfuri),servicii de intreținere, servicii de reprezentare. Efect coagularea unui centru de servicii care să polarizeze utlizatori .
Palier Rezidential - Implementarea unei zone rezidențiale al cărei program să fie respectat atât ca și funcționalitate dar și ca arhitectură.
Scop - Implementarea unui componente rezidențiale care să asigure permanent utilizatori zonei de loisir.
Nivel Metropolitan - Dobandirea unui centru cultural care să gazduiască activitați culturale care să încarce agenda evenimentelor și să atragă un numar mare de utilizatori.




Monday 3 May 2010

Indrazneste! - primele doua proiecte (publicate in nr. 4 al revistei Arhitext)

Fundatia Arhitext design a lansat anul acesta concursul de proiecte “Indazneste”, adresat studentilor de la facultaile de Arhitectura, Urbanism si Design din tara.
Inscrierea in concurs consta in trimiterea de catre studenti a unor proiecte de scoala care au fost notate deja de profesori cu note intre 8 si 10 (detalii pe www.arhitextdesign.ro – sectiunea stiri). Aceste 2 proiecte sunt primele selectate pentru a fi publicate in revista si care intra in finala.





curte 1


curte 2

Tánczos Katalin, Ilyés Zsuzsa*
Centru cultural studentesc**
Scopul acestui exercitiu a fost proiectarea unor centre culturale studentesti in centrul istoric al Clujului (str. Petroseni nr. 19), dand raspuns unor probleme legate de interpretarea contextului urban intr-o zona de rezervatie istorica, insertia cladirii respective intr-un tesut urban preexistent si rezolvarea cerintelor specifice programului de arhitectura, care presupune un loc de intalnire pentru studenti intr-un oras universitar. Parcela face parte din zona non aedificandi al primei incinte a Clujului. Din punct de vedere al relatiei sitului si a universitatilor din zona, se remarca potentialul neexploatat al acestuia privind apropierea parcelei de aceste cladiri universitare si lipsa dotarilor culturale specifice pentru studenti.
Conceptul proiectului este de a reactiva parcela nu numai din punct de vedere a functiunilor, dar si din punctul de vedere urbanistic: de a restabili caracterul urban, de spatiu deschis, care sa aiba legaturi la fluxuri importante ale studentilor. Cladirea propusa devine contextuala tocmai prin interpretarea spatiului fostei piatete ca un loc de intalnire, un spatiu al manifestarii oamenilor, care in acelasi timp pastreaza caracterul muzeal al zonei istorice prin restabilirea functiunii initiale a sitului. Modul de ocupare a parcelei este o derivata a formei L, compusa de fapt din doua corpuri masive, care plutesc pe o suprafata vitrata si sunt articulate intre ele de un tub de sticla care in timpul verii impreuna cu tot parterul se poate deschide in intregime.
Parterul liber cu usi glisante si legaturile vizuale in locurile accentuate, mesele dispuse pe sine care pot fi rearanjate, face ca spatiul parterului sa fie fluent, dinamic si jucaus, iar privitorul sa aiba posibilitatea de a percepe cat mai bine interiorul cladirii.
Scopul nostru a fost crearea unor cladiri contextuale, cu functiuni atractive pentru studenti, cu caracter urban si dinamic, care sa devina un spatiu de polarizare pentru studentimea clujeana.


*studente anul 4 la Universitatea Tehnica Cluj Napoca, Facultatea de Arhitectura si Urbanism,
**proiect notat cu 9.



Ftada nord

Fatada vest

Intrare

Montaj

Montaj 2

Plan acoperis

Plan de situatie

Plan etaj 1

Plan etaj 2

Plan parter

Plan subsol

Sectiune

Sectiune


Tubul

Zona intrare